Veckoschema

Hej!

Jag hade tänkt att börja med att varje måndag skriva hur mina hästars träningsvecka ser ut. Jag planerar alltid klart veckoplaneringen veckan innan och tävlingar brukar jag planera in på ett ungefär när året börjar och därefter rätta den månadsvis. Ofta blir det så att man rider som man känner för och inte planerar träningen och jag kan lova att sen jag började med veckoplanering har hästarna blivit i bättre form och det syns på resultatet! Jag har en whiteboard tavla i stallet som jag skriver min planering på.


Cayenne: trim - trim - hopp - skritta ut - trim - tävla - tävla
Kitty: trim - trim - hopp - skritta ut - trim - tävla - tävla
Rally: vila - rid - vila - tömkör - rid - vila - vila

Rally är bara 3år så han går bara lätt än så länge och jag brukar se till att de tills de är 3år vilar lika många dagar de arbetas och att de jobbas max 2dagar på rad så hans kropp hinner återhämta sig och inte blir utsliten eftersom de växer och kroppen inte är färdigbyggd och anpassad till ridning. Man ser ofta hästar som är matta och trötta på 3årstest och 4års och det är ofta så att tyvärr är det överarbetade för man rider dem som en häst i full träning. Man får tänka på att hästar från början inte är anpassade för ridning och att de måste få tid att anpassa sig och hästens muskler, hjärta och i stort sett alla organ och skelett tar lång tid på sig att anpassa sig!

Hoppas ni gillar det!
Kram Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0